در این مقاله قصد داریم با کسی مصاحبه کنیم که عناوین قابل توجهی مانند: شیطنتهای علیمردان خان، گربه قجری، قتل در کوچههای تهران و سفیر عشق که جدیداً منتشر شد را در کارنامه خود دارد. ایشان با شوق و ذوقی که دارند بیشتر وقت خود را برای پیشرفت بازیسازی در ایران گذاشتهاند و میشود گفت تا حدودی هم موفق شدهاند. دیگر وقتتان را تلف نمیکنم، این بازیساز عزیز کسی نیست جز عماد رحمانی، که بیشتر او را با عنوان سفیر عشق میشناسیم. در ادامه گفتگو با بازینگار همراه باشید.
بازینگار: سلام آقای رحمانی. ممنونیم از اینکه وقت خودتان را در اختیار ما قرار دادید. لطفا درباره خودتان و سوابقتان برای مخاطبان سایت بگویید؟
عماد رحمانی: بنده هم سلام عرض میکنم خدمت شما و خوشحالم که در خدمتتان هستم.
بنده از سال 1388 با بازی قتل در کوچههای تهران، فعالیت رسمی بازیسازی را شروع کردم و الان هم بعنوان مدیرعامل در شرکت رسانا شکوه کویر و کارگردان پروژهها فعالیت میکنم.
عماد رحمانی در کنار سالار عقیلی، خواننده موسیقی بازی سفیر عشق
بازیسازی را چگونه شروع کردید، چند سال است که بازی میسازید؟
بنده 12 سال است که بصورت جدی در عرصه بازیسازی فعالیت میکنم و هدفم از ورود به این عرصه داشتن حس خلق کردن قصه و داستانی بود که خودم میخواستم.
بجز بازیسازی در زمینه دیگری هم فعالیت میکنید؟
خیر بنده بجز بازیسازی در عرصه دیگری فعالیت ندارم اما چون کارشناسی ارشد علوم سیاسی دارم خیلی علاقه دارم در حوزه سیاست فعالیت بکنم.
از استودیوی بازیسازیتان بگویید. در شرکت چند نفر مشغول به کار هستین؟
در حال حاضر 27 نفر بصورت رسمی و منسجم در حال کار روی پروژههای مختلف هستند.
آیا استودیوی شما در بعد بینالمللی همکاری داشته؟ اگر جوابتان در این مورد مثبت است این همکاری برای شما موفقیت آمیز و رضایت بخش بوده یا خیر؟
بله، در بعد بینالمللی ما توانستیم در رابطه با پروژهها همکاری خوبی با ناشرهایی از کشور انگلیس ، کانادا و سوئد داشته باشیم. البته این همکاریها برای ما در بعد مالی اتفاق خوبی نیافتاد اما از لحاظ تجربه ما را قویتر از قبل کرد.
کدام بازی ساخت خودتان را دوست دارید؟ و اگر خاطره خوبی در این باره دارید بفرمایید؟
ببینید هر بازیساز هر پروژهای را که کار میکند قطعا به آن علاقه دارد اما خودم شخصا بازی قتل در کوچههای تهران را بعنوان نقطه شروع دوست دارم و خاطرم هست که در سال 88 با تیم دور هم جمع میشدیم و لحظه شماری میکردیم تا کار ساخت بازی تمام شود و همهی آرزویمان این بود که بازی را در قفسههای فروشگاهها ببینیم ولی پروژه سفیر بخاطر 5 سال زحمت یک تیم قدرتمند و عبور از استانداردهای کشورمان، برای من خیلی پروژه مهم و دوست داشتنی و آغازگر یک مسیر جدید بود.
بازی شیطنتهای علیمردان خان
چطور شد که ایده بازی مثل سفیر عشق را اجرا کردید؟
سال 93 بود که بنده با آقای جعفری جوزانی در مورد این پروژه صحبت میکردیم و از آنجا بود که جرقههای تولید این پروژه خورد. مراحل خیلی زیادی از تحقیقات و نگارش و گرفتن یکسری از مجوزها را سپری کردیم و بههرحال سفیر یک حرکت مبتنی بر عشق بود و شاید هم بخاطر همین اسمش سفیر عشق است.
توسعه و انتشار بازی سفیر عشق چه مدت طول کشید؟ و در این راه چه موانعی وجود داشت؟
همانطور که عرض کردم چیزی قریب بر 6 سال غیرمتمرکز و 3 سال متمرکز طول کشید.
موانع هم بیشتر بعد مالی بود و وقتی که از سال 97 بصورت نزدیک کار پروژه را شروع کردیم، رشد وحشتناک و بیرویه قیمتها خیلی تاثیر منفی بر روند ساخت بازی گذاشت.
برای ادامه بازی سفیر عشق چه برنامهای دارید؟ و تا چه حد میخواهید دنیای این بازی را گسترش دهید؟
این بازی سهگانه است و قسمت دوم سفیر عشق: فصل قیام روایتگر شخصیت مختارثقفی است و قسمت سوم سفیرعشق: فصل انتقام که داستان انتقام گرفتن از قاتلین امام حسین (ع) توسط مختار را روایت میکند و قرار است در نسخههای جدید تمام چیزهایی که مخاطبان نقد کردند و باید درست میشد رعایت شده و سعی کردیم که نسخههای جذابی را برای مخاطبان ارائه دهیم.
عماد رحمانی در کنار منوچهر والی زاده، صداپیشه شخصیت مهران در سفیر عشق
فرض بر اینکه شما کار سفیر عشق را تمام کردید و میخواهید ایدهی جدیدی را شروع کنید؟ سراغ کدام سبک و چه نوع تمی میروید؟
بله قطعا سراغ پروژه جدیدی خواهیم رفت و قطعا پروژه جذابی خواهد بود اما جسارتا فعلا نمیتوانم در مورد آن چیزی بگویم اما میتوانم تا این حد بگویم که سبک پروژه جدید هک اند اسلش البته با تغییرات زیاد و تم تاریخی خواهد داشت.
چقدر منطقه منا را برای فعالیت بازیسازان ایرانی مناسب میدانید؟
منطقه منا برای بازیسازان ایرانی در حوزه موبایل شاید خیلی جذاب باشد چون کشورهای خلیج فارس خیلی خوب برای بازیهای موبایلی سرمایهگذاری میکنند اما برای بازیسازان پلتفرم PC بنده اروپا و آمریکا را موقعیت بهتری برای عرضه میدانم و تا الان تجربههای بهتری برایم داشته است.
چه توصیهای برای کسانی که میخواهند وارد عرصه بازیسازی شوند دارید؟
توصیهای که دارم این است که باید علاقمندان بدانند که بازیسازی یک شغل است و باید خیلی جدی به آن نگاه کنند. برخلاف اسم بازی که یکم شاد بنظر میرسد بههرحال این یک فرآیند سخت، طاقت فرسا، پرزحمت و انرژیبر و تمام وقت است و واقعا باید آن را دوستش داشته باشند و باید تلاش کنند تا محصولی را تولید بکنند که هم مخاطب سختگیر داخلی را قانع بکنند و هم در بازار بینالمللی جایی برای عرضه داشته باشد و خیلی مهم است که به این مسئله دقت بکنند.
آینده صنعت بازیهای رایانهای را در ایران چگونه پیشبینی میکنید؟
بنده متاسفانه از سمت دولت برای این عرصه حرکت جالبی را نمیبینم. بنیاد ملی بازیهای رایانهای هم حمایت خاصی نمیکند و درگیر مسائلی با بازیسازان هستند و متاسفانه از یاد بردهاند که فرآیند تولیدشان را سروسامان بدهند ولی شکرخدا از سمت حاکمیت تلاشهای خیلی خوبی دیده میشود و امیدوارم که صنعت بازی PC در ایران احیا شود و بتواند ارزآوری داشته باشد و اگر به بازیسازان ایرانی واقعا توجه شود مطمئنم که امکان اتفاقات بزرگ و مثبتی برای کشور عزیزمان وجود دارد.
عماد رحمانی؛ مدیرعامل شرکت رسانا شکوه کویر
برای بازینگار به عنوان رسانه تخصصی بازیهای ایرانی و منطقه منا چه پیشنهادی دارید؟
بازینگار تیم بسیار خوب و دوست داشتنی دارد و امیدوارم بهتر و با دقتتر کارهایشان پیش برود.
پیشنهادی که برای بازینگار دارم این است که مطالبهگری داشته باشند از دولت و حاکمیت برای تولید محصول، قصه و فرهنگ غنی که ما داریم و این مطالبهگری میتواند برای بازینگار نکته مهمی باشد.
در آخر از اینکه وقتتان را در اختیارمان گذاشتید ممنونم.
من هم بینهایت از این که بنده رو قابل دانستید تشکر میکنم و امیدوارم فصل دوم بازی سفیر عشق بتواند مخاطبان را راضی کند.